23948sdkhjf

Taggad vd för nya Nordexia

I december 2017 bildades Nordexia i syfte att köpa Nilfisks kem- och redskapsdivision, som var till försäljning. Affärsområdeschefen Roland Andersson ingick i köpet och blev vd. Nu stortrivs han på nya jobbet.

Varför sålde Nilfisk sin kem- och redskapsdel?

– Sedan 2011 har de velat fokusera på maskiner och som chef för kem- och redskapsdelen fick jag i uppdrag att sälja den. Men Nilfisk skulle låna ut sitt varumärke i några år till köparen och var därför noga med vem de sålde till.

Så noga att ett nytt företag var tvunget att bildas?

– Ja, det blev till slut den bästa lösningen.

 Hur länge kan ni ha Nilfisks namn på produkterna?

– I tre år. Under den tiden ska vi fasa in vårt eget namn, Nordex*. Men det lär inte bli svårt eftersom många känner igen Nordex som ett professionellt varumärke. Det har nämligen funnits sedan 1970-talet, då det ägdes av Alfort & Cronholm. Nilfisk köpte det på 1990-talet.

 Du var en del av affären?

– Ja, nya köparna krävde att jag följde med och tog på mig vd-rollen, vilket jag förstås blev taggad av. Men jag var inte den enda som följde med i köpet, hela Nilfisks Stockholmskontor bytte arbetsgivare.

 Det låter som att du var lättövertalad?

– Jag hade varit på Nilfisk sedan 2007 och tyckte inte att organisationen var bra på att fånga upp nya idéer. Det var frustrerande. Alla på Stockholmskontoret blev lättade av att få följa med till Nordexia.

 Men du blev inte bara vd utan också delägare?

– Ja, det gör det hela ännu roligare för min personliga del.

 Kommer Nordex produkter med tiden att skilja sig från Nilfisk?

– Vi ska driva miljö, hållbarhet och ergonomi ännu bättre. Innan jag kom till Nilfisk 2007 var jag Country manager i Sverige för tyska Tana, så jag har drivit de frågorna länge. Vi ska också utveckla nya produkter, den kompetensen och de leverantörsrelationerna har vi.

 Ska alla produkter bli Cradle to Cradle-märkta?

– Nej det vore inte möjligt. Men vår affärsidé är miljödriven och vi strävar efter att alla våra produkter ska ha bästa möjliga miljöprestanda. Cirkulär ekonomi är viktigt.

 Alla vill vara miljövänliga idag, hur ska ni sticka ut?

– Vår miljöprofil är redan väldigt stark. Tanaprodukterna ger städbolagen ett marknadsföringsinstrument och en effektiv produkt. Cradle to Cradle** är ett koncept som bygger på ett helhetsansvar för produkten. Hela produktionen ska drivas utan miljöpåverkan och förpackningarna ska vara återvinningsbara.

 Räcker det?

– Nej, vi ska ha produkter som gör ett bra proffsjobb samtidigt som de är miljövänliga och hållbara. Man ska inte underskatta lokalvårdare, de vet vad som krävs och är värda bra produkter. Dessutom ska vi vara den mest attraktiva och intressantaste arbetsplatsen i branschen.

 Hur mycket av omsättningen är kem respektive redskap?

– Kem är knappt 60 procent och redskap drygt 40.

 Vilken marknad ska ni inrikta er på?

– Det blir Norden.

 Ser du några orosmoln under de kommande fem åren?

– Billiga och dåliga produkter från uppstickarproducenter. Sådana som slår sig fram med billiga priser och upphandlas av människor som inte kan branschen.

 Och vad ser du som är positivt framöver?

– Att pendeln slår tillbaka. Att kunderna förstår att kvalitet lönar sig och kräver funktion, miljö och ergonomi till ett rimligt pris. Det kommer att hända.

 Hur ser målet ut för nästa år?

– Då ska vi omsätta drygt 100 miljoner kronor. Vi ska också ha byggt en motiverad och stabil organisation och skaffat en position som en professionell leverantör av professionella miljöprodukter.

 Och målet för 2025?

– Vi ska ha förankrat vår miljöprofil, ökat försäljningen och snudda vid 200 miljoner kronor i omsättning. Dessutom ska vi fortsätta driva den gröna strategin på den nordiska marknaden med ännu bättre produkter.

 *Nordex är det varumärke Nordexia successivt fasar in sina produkter under. Varumärket Nordex ägdes av Nilfisk från 1990-talet tills Nordexia köpte det 2017.

**Cradle to Cradle betyder ”vagga till vagga” och innebär att alla ingredienser i en produkt kan återcirkuleras till en ny produkt. I all oändlighet.

Fakta Roland Andersson:

Gör: Vd för Nordexia

Bor: Villa i Täby utanför Stockholm

Familj: Fru och tre vuxna barn

Utbildning: Marknadsekonom

Karriär: 1995 Johnson Vax, marknadschef Diversey, 2005 Country manager Tana, 2007 Nilfisks affärsområdeschef för kem och redskap, från december 2017 vd för Nordexia

Fakta Nordexia:

Namn: Nordexia eftersom Nordex redan fanns som varumärke.

Bildades: December 2017

Finns i: Norsborg i Stockholm

Vd: Roland Andersson

Antal anställda: 9

Antal delägare: 6

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078