23948sdkhjf

Taggad vd för nya Nordexia

| Av Marianne Ovesen | Tipsa redaktionen

I december 2017 bildades Nordexia i syfte att köpa Nilfisks kem- och redskapsdivision, som var till försäljning. Affärsområdeschefen Roland Andersson ingick i köpet och blev vd. Nu stortrivs han på nya jobbet.

Varför sålde Nilfisk sin kem- och redskapsdel?

– Sedan 2011 har de velat fokusera på maskiner och som chef för kem- och redskapsdelen fick jag i uppdrag att sälja den. Men Nilfisk skulle låna ut sitt varumärke i några år till köparen och var därför noga med vem de sålde till.

Så noga att ett nytt företag var tvunget att bildas?

– Ja, det blev till slut den bästa lösningen.

 Hur länge kan ni ha Nilfisks namn på produkterna?

– I tre år. Under den tiden ska vi fasa in vårt eget namn, Nordex*. Men det lär inte bli svårt eftersom många känner igen Nordex som ett professionellt varumärke. Det har nämligen funnits sedan 1970-talet, då det ägdes av Alfort & Cronholm. Nilfisk köpte det på 1990-talet.

 Du var en del av affären?

– Ja, nya köparna krävde att jag följde med och tog på mig vd-rollen, vilket jag förstås blev taggad av. Men jag var inte den enda som följde med i köpet, hela Nilfisks Stockholmskontor bytte arbetsgivare.

 Det låter som att du var lättövertalad?

– Jag hade varit på Nilfisk sedan 2007 och tyckte inte att organisationen var bra på att fånga upp nya idéer. Det var frustrerande. Alla på Stockholmskontoret blev lättade av att få följa med till Nordexia.

 Men du blev inte bara vd utan också delägare?

– Ja, det gör det hela ännu roligare för min personliga del.

 Kommer Nordex produkter med tiden att skilja sig från Nilfisk?

– Vi ska driva miljö, hållbarhet och ergonomi ännu bättre. Innan jag kom till Nilfisk 2007 var jag Country manager i Sverige för tyska Tana, så jag har drivit de frågorna länge. Vi ska också utveckla nya produkter, den kompetensen och de leverantörsrelationerna har vi.

 Ska alla produkter bli Cradle to Cradle-märkta?

– Nej det vore inte möjligt. Men vår affärsidé är miljödriven och vi strävar efter att alla våra produkter ska ha bästa möjliga miljöprestanda. Cirkulär ekonomi är viktigt.

 Alla vill vara miljövänliga idag, hur ska ni sticka ut?

– Vår miljöprofil är redan väldigt stark. Tanaprodukterna ger städbolagen ett marknadsföringsinstrument och en effektiv produkt. Cradle to Cradle** är ett koncept som bygger på ett helhetsansvar för produkten. Hela produktionen ska drivas utan miljöpåverkan och förpackningarna ska vara återvinningsbara.

 Räcker det?

– Nej, vi ska ha produkter som gör ett bra proffsjobb samtidigt som de är miljövänliga och hållbara. Man ska inte underskatta lokalvårdare, de vet vad som krävs och är värda bra produkter. Dessutom ska vi vara den mest attraktiva och intressantaste arbetsplatsen i branschen.

 Hur mycket av omsättningen är kem respektive redskap?

– Kem är knappt 60 procent och redskap drygt 40.

 Vilken marknad ska ni inrikta er på?

– Det blir Norden.

 Ser du några orosmoln under de kommande fem åren?

– Billiga och dåliga produkter från uppstickarproducenter. Sådana som slår sig fram med billiga priser och upphandlas av människor som inte kan branschen.

 Och vad ser du som är positivt framöver?

– Att pendeln slår tillbaka. Att kunderna förstår att kvalitet lönar sig och kräver funktion, miljö och ergonomi till ett rimligt pris. Det kommer att hända.

 Hur ser målet ut för nästa år?

– Då ska vi omsätta drygt 100 miljoner kronor. Vi ska också ha byggt en motiverad och stabil organisation och skaffat en position som en professionell leverantör av professionella miljöprodukter.

 Och målet för 2025?

– Vi ska ha förankrat vår miljöprofil, ökat försäljningen och snudda vid 200 miljoner kronor i omsättning. Dessutom ska vi fortsätta driva den gröna strategin på den nordiska marknaden med ännu bättre produkter.

 *Nordex är det varumärke Nordexia successivt fasar in sina produkter under. Varumärket Nordex ägdes av Nilfisk från 1990-talet tills Nordexia köpte det 2017.

**Cradle to Cradle betyder ”vagga till vagga” och innebär att alla ingredienser i en produkt kan återcirkuleras till en ny produkt. I all oändlighet.

Fakta Roland Andersson:

Gör: Vd för Nordexia

Bor: Villa i Täby utanför Stockholm

Familj: Fru och tre vuxna barn

Utbildning: Marknadsekonom

Karriär: 1995 Johnson Vax, marknadschef Diversey, 2005 Country manager Tana, 2007 Nilfisks affärsområdeschef för kem och redskap, från december 2017 vd för Nordexia

Fakta Nordexia:

Namn: Nordexia eftersom Nordex redan fanns som varumärke.

Bildades: December 2017

Finns i: Norsborg i Stockholm

Vd: Roland Andersson

Antal anställda: 9

Antal delägare: 6

Håll dig uppdaterad med Rent
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

God prognos för städare och fastighetsskötare

Utvecklingen på svensk arbetsmarknad är fortfarande stark, även om takten nu har börjat mattas av.

Ännu ett bolag begär rekonstruktion

De anställda kommer att få löner utbetalda av den statliga lönegarantin.

Drar ned på städningen

Ny utbildning i högtrycksspolning

Nu lanserar Prevent en kostnadsfri webbutbildning och checklista för alla som jobbar med högtrycksspolning.

Allianceplus granskar samtliga dokument

Städbolaget med uppdrag att städa gränspolisens lokaler på Arlanda har haft anställda utan giltiga dokument.

Facility Nordic-dagen: Trender inom FM

På Facility Nordic-dagen möts service- och tjänstesektorns ledande aktörer, leverantörer och personer från kundsidan.

Nyhetsbrev

Berendsen köper Entrémattor

Berendsen Textil Service förvärvar Carpeting Entrémattor i Stockholm.

Arkiv

Uppdaterad handbok

En ny version av den fackliga handboken för bättre offentlig upphandling finns nu att ladda ned.

2

Nio av tio skolor städas för lite

Merparten av Lunds skolor brister i städning. Knappt hälften brister i ventilation. Det visar miljöförvaltningens inspektion av Lunds alla skolor.

Kvinnliga chefers ohälsa ökar

Kör med intelligenta städmaskiner

Behövs mer arbetsmiljöforskning

Vilka faktorer i arbetsmiljön kan kopplas till olika sjukdomar och besvär? Det saknas fortfarande mycket kunskap om det enligt SBU, Statens beredning för medicinsk och social utvärdering

Tävling för städinnovatörer

Vägglöss ett ökande problem

Alltfler får med sig vägglöss hem från utlandsresan och eftersom de nu är resistenta mot de tillgängliga medlen är de svåra att bli av med.

Föreslår skydd men inte förbud mot hyvling

Utredningen Tid för trygghet har nu lämnats över till arbetsmarknadsminister Ylva Johansson.

Electrolux bildar proffsbolag

Sodexo fasar ut plastmatlådor

Serviceföretaget Sodexo har beslutat att på sikt fasa ut engångsplast och börjar med plastpåsar och omrörare av plast.

Underkänner Swatabs tvättmetod

Tvätt kräver tvättmedel, det räcker inte med avjoniserat, s k ultrarent vatten för att bli av med smuts, säger två kemiprofessorer till tidningen Ny Teknik.

Årets mångfaldschef nominerad

Priset delas ut för tredje året i rad till den som främjar mångfald och utmanar normer på arbetsplatsen.

Högsta betyg i outsourcing

ISS har fått högst möjliga IAOP-ranking för 6:e året i rad.

Investerar 25 miljoner i Limhamn

Berendsen investerar 25 miljoner kronor i Limhamns tvättserviceanläggning för att den ska bli effektivare och mer miljövänlig.

Levererar larmlösning till högskola

Bravida har fått i uppdrag att leverera installation och driftsättning av det egenutvecklade säkerhetssystemet Integra till ett ordervärde om cirka 10 miljoner kronor.

Alltfler Samhall-anställda får andra jobb

Förra året rekryterades 1 492 anställda på Samhall till jobb på andra företag. Det är en kraftig ökning jämfört med året innan, rapporterar DN.

Ny säljare på Hako

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

Han ska göra Almegas tjänsteindikator

Ny finansdirektör med bred bakgrund

Se alla Företagens egna nyheter

CleanPilot - smart digitalt verktyg för städbranschen

Vinn kampen mot virus, bakterier och multiresistenta bakterier

Grattis till vinnarna!

Städarens dag - vinn en utbildningsplats

Distansutbildning

Tack för senast!

Framtidens lärande är nu

Borago lanserar Städakademin - kompetensförsörjning för alla.

Vuxenutbildning - Boråsmodellen

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Intervju med Lotta Vallin på Katrineholms Kommun

Team och serviceutbildning Kungsbacka kommun

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Kompetens för städbranschens tjänstemän – Kvalitetssäkring och Nyckeltal

Städakademin

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Sänd till en kollega

0.132