23948sdkhjf

Taggad vd för nya Nordexia

| Av Marianne Ovesen | Tipsa redaktionen

I december 2017 bildades Nordexia i syfte att köpa Nilfisks kem- och redskapsdivision, som var till försäljning. Affärsområdeschefen Roland Andersson ingick i köpet och blev vd. Nu stortrivs han på nya jobbet.

Varför sålde Nilfisk sin kem- och redskapsdel?

– Sedan 2011 har de velat fokusera på maskiner och som chef för kem- och redskapsdelen fick jag i uppdrag att sälja den. Men Nilfisk skulle låna ut sitt varumärke i några år till köparen och var därför noga med vem de sålde till.

Så noga att ett nytt företag var tvunget att bildas?

– Ja, det blev till slut den bästa lösningen.

 Hur länge kan ni ha Nilfisks namn på produkterna?

– I tre år. Under den tiden ska vi fasa in vårt eget namn, Nordex*. Men det lär inte bli svårt eftersom många känner igen Nordex som ett professionellt varumärke. Det har nämligen funnits sedan 1970-talet, då det ägdes av Alfort & Cronholm. Nilfisk köpte det på 1990-talet.

 Du var en del av affären?

– Ja, nya köparna krävde att jag följde med och tog på mig vd-rollen, vilket jag förstås blev taggad av. Men jag var inte den enda som följde med i köpet, hela Nilfisks Stockholmskontor bytte arbetsgivare.

 Det låter som att du var lättövertalad?

– Jag hade varit på Nilfisk sedan 2007 och tyckte inte att organisationen var bra på att fånga upp nya idéer. Det var frustrerande. Alla på Stockholmskontoret blev lättade av att få följa med till Nordexia.

 Men du blev inte bara vd utan också delägare?

– Ja, det gör det hela ännu roligare för min personliga del.

 Kommer Nordex produkter med tiden att skilja sig från Nilfisk?

– Vi ska driva miljö, hållbarhet och ergonomi ännu bättre. Innan jag kom till Nilfisk 2007 var jag Country manager i Sverige för tyska Tana, så jag har drivit de frågorna länge. Vi ska också utveckla nya produkter, den kompetensen och de leverantörsrelationerna har vi.

 Ska alla produkter bli Cradle to Cradle-märkta?

– Nej det vore inte möjligt. Men vår affärsidé är miljödriven och vi strävar efter att alla våra produkter ska ha bästa möjliga miljöprestanda. Cirkulär ekonomi är viktigt.

 Alla vill vara miljövänliga idag, hur ska ni sticka ut?

– Vår miljöprofil är redan väldigt stark. Tanaprodukterna ger städbolagen ett marknadsföringsinstrument och en effektiv produkt. Cradle to Cradle** är ett koncept som bygger på ett helhetsansvar för produkten. Hela produktionen ska drivas utan miljöpåverkan och förpackningarna ska vara återvinningsbara.

 Räcker det?

– Nej, vi ska ha produkter som gör ett bra proffsjobb samtidigt som de är miljövänliga och hållbara. Man ska inte underskatta lokalvårdare, de vet vad som krävs och är värda bra produkter. Dessutom ska vi vara den mest attraktiva och intressantaste arbetsplatsen i branschen.

 Hur mycket av omsättningen är kem respektive redskap?

– Kem är knappt 60 procent och redskap drygt 40.

 Vilken marknad ska ni inrikta er på?

– Det blir Norden.

 Ser du några orosmoln under de kommande fem åren?

– Billiga och dåliga produkter från uppstickarproducenter. Sådana som slår sig fram med billiga priser och upphandlas av människor som inte kan branschen.

 Och vad ser du som är positivt framöver?

– Att pendeln slår tillbaka. Att kunderna förstår att kvalitet lönar sig och kräver funktion, miljö och ergonomi till ett rimligt pris. Det kommer att hända.

 Hur ser målet ut för nästa år?

– Då ska vi omsätta drygt 100 miljoner kronor. Vi ska också ha byggt en motiverad och stabil organisation och skaffat en position som en professionell leverantör av professionella miljöprodukter.

 Och målet för 2025?

– Vi ska ha förankrat vår miljöprofil, ökat försäljningen och snudda vid 200 miljoner kronor i omsättning. Dessutom ska vi fortsätta driva den gröna strategin på den nordiska marknaden med ännu bättre produkter.

 *Nordex är det varumärke Nordexia successivt fasar in sina produkter under. Varumärket Nordex ägdes av Nilfisk från 1990-talet tills Nordexia köpte det 2017.

**Cradle to Cradle betyder ”vagga till vagga” och innebär att alla ingredienser i en produkt kan återcirkuleras till en ny produkt. I all oändlighet.

Fakta Roland Andersson:

Gör: Vd för Nordexia

Bor: Villa i Täby utanför Stockholm

Familj: Fru och tre vuxna barn

Utbildning: Marknadsekonom

Karriär: 1995 Johnson Vax, marknadschef Diversey, 2005 Country manager Tana, 2007 Nilfisks affärsområdeschef för kem och redskap, från december 2017 vd för Nordexia

Fakta Nordexia:

Namn: Nordexia eftersom Nordex redan fanns som varumärke.

Bildades: December 2017

Finns i: Norsborg i Stockholm

Vd: Roland Andersson

Antal anställda: 9

Antal delägare: 6

Håll dig uppdaterad med Rent
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lägsta pris avgjorde

Textilia Långsele har vunnit upphandlingen om Region Västernorrlands tvätt- och textiltjänster.

Aremo tecknar nya avtal

Bristande kunskap om hållbar upphandling

Miljömärkning Sverige har frågat 90 kandidater till EU-parlamentet vad de vet om hållbara offentliga upphandlingar.

Diversey satsar i Kina

Kraftiga nedskärningar på Lernia

Lernia kommer att behöva dra ner kraftigt på utbildningar hos Arbetsförmedlingen, enligt interninformation som SVT Nyheter har tagit del av.

Ska lobba för bättre villkor

Nyhetsbrev

Vice vd på Städarna

Som en följd av Städarnas expansion tillträder Lukaz Berg som vice vd och operativ chef.

Arkiv

OrboTech och How 2 Clean samarbetar

Tuffa villkor i Londons t-bana

Hundratals tåg i Londons tunnelbana försenas varje år för att städpersonal måste tillbringa timmar med att städa smutsiga vagnar, avslöjar Transport for London.

Halv miljon undviker toaletten

Drygt en halv miljon skolelever i Storbritannien avstår från att dricka under skoldagen för att slippa gå på toaletten.

1

Kritiserar Samhall för dubbla roller

Vann Mora kommun

Inspira vann upphandlingen av lokalvårdstjänster i Mora kommun.

Städare i svart kostym

Den nordkoreanska ledaren Kim Jong Uns privata tåg putsades frenetiskt av en grupp städare i svart kostym innan han steg av tåget i Vladivostock.

Vem lyckas bäst med integration?

Vilket av de tre länderna Danmark, Norge och Sverige integrerar sina flyktingar bäst på arbetsmarknaden?

1

Nytt städavtal för Grand Samarkand

Dammanalys avslöjar allt

En närstudie av dammet i högupplösande mikroskop visar kvaliteten på inomhusmiljön och förekomst av sådant som svamp och fukt.

Alkaliskt vatten klarar Svanen

Städarna fortsätter växa

Samhall vinner flygplatsupphandling

Vill ha sysselsättningskrav vid upphandling

Regeringen vill i större utsträckning använda offentlig upphandling för att öka sysselsättningen. Svenskt Näringsliv sågar förslaget, men Samhalls vd Monica Lingegård är positiv.

Scandic kritiseras av facket

Hotell- och restaurangfacket varnar för negativa konsekvenser för städpersonalen när Scandic inför ett nytt miljökoncept där städning av så kallade stanna-rum tas bort.

Scandic sparsam med rumsstädning

Det kan låta märkligt men det ingår i hotellkedjans satsning på hållbarhet och innebär att hotellgästen själv kan påverka sitt klimatavtryck.

Krönika: Oj, vad det dammar här!

Jenny Kenneberg debuterar som krönikör i tidningen Rent. Hon är specialiserad inom upphandling och avtalsfrågor och kommer igen i nummer 3 av tidningen.

Fortsätter städa två jättesjukhus

Miab vinner avtal och får förnyat förtroende på Karolinska Huddinge och Karolinska Solna i Stockholm.

Sodexo tar över markskötsel

Satsar på robotar

Städare spåras med GPS

Utrensning kommer till nytta

Rexnes öppnar i Vetlanda

Se alla Företagens egna nyheter

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hinner du med att utbilda din nyanställda personal så att jobbet blir professionellt utfört?

Tennant lanserar nya torr och våtdammsugare

Enköpings kommun investerar i fler OS3 system som tillverkar rengöringslösningar av kranvattnet

Batteridriven utomhussopmaskin

Vlx 416S

Lyckad nätverksträff

Frisk miljö för gäster och personal

CleanPilot - smart digitalt verktyg för städbranschen

Vinn kampen mot virus, bakterier och multiresistenta bakterier

Grattis till vinnarna!

Städarens dag - vinn en utbildningsplats

Distansutbildning

Tack för senast!

Framtidens lärande är nu

Borago lanserar Städakademin - kompetensförsörjning för alla.

Vuxenutbildning - Boråsmodellen

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Intervju med Lotta Vallin på Katrineholms Kommun

Team och serviceutbildning Kungsbacka kommun

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Kompetens för städbranschens tjänstemän – Kvalitetssäkring och Nyckeltal

Städakademin

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Sänd till en kollega

0.119