23948sdkhjf

Ny föreskrift stärker den sociala arbetsmiljön

Stress och sociala problem på arbetsplatsen orsakar alltfler sjukskrivningar. Nu sätter Arbetsmiljöverket ner foten med en ny och tydligare föreskrift.
Stress och sociala problem på arbetsplatsen orsakar alltfler sjukskrivningar. Nu sätter Arbetsmiljöverket ner foten med en ny och tydligare föreskrift.

Antalet anmälda arbetssjukdomar som beror på stress, mobbning, samarbetsproblem och oförstående eller bakbundna chefer, har ökat med drygt 70 procent sedan år 2010.

Erna Zelmin Ekenhem, generaldirektör för Arbetsmiljöverket, tycker det är oacceptabelt.

– Nu måste arbetsgivarna vända utvecklingen och prioritera arbetsmiljöarbetet ännu mer. Att färre blir sjuka på grund av jobbet är inte enbart bra för de enskilda individerna, utan också för arbetsgivarna och samhället i stort, säger hon.

Enligt Arbetsmiljöverket finns orsakerna till ohälsan att hitta främst i hur arbetsgivaren organiserar arbetet samt i det sociala samspelet på arbetsplatsen.

Sedan tidigare finns regler gällande den organisatoriska och sociala arbetsmiljön i arbetsmiljölagen, skillnaden är att de nu samlas och förtydligas.

Konkretiserade regler

Christina Jonsson, enhetschef för Arbetsmiljöverkets avdelning för regler, säger att det också tillkommit nya regler om arbetsbelastning och arbetstidernas förläggning.

– Vi har konkretiserat och specificerat reglerna för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

I och med detta ska både arbetsgivarna och exempelvis fackliga organisationer få en tydligare plattform att utgå från när stress, arbetstider, mobbning eller andra sociala arbetsmiljöfrågor ska diskuteras.

– Det blir också enklare för våra inspektörer att ställa krav på arbetsgivarna när de ser brister vid sina arbetsplatsinspektioner, framhåller Christina Jonsson.

Fokus i den nya föreskriften ligger på det förebyggande, systematiska, arbetsmiljöarbetet. Arbetsgivaren ska kartlägga risker och vidta åtgärder innan sjukdom eller ohälsa uppstår.

Ökade befogenheter

Chefer och arbetsledare med för dåliga kunskaper i hur ohälsosam arbetsbelastning och kränkande särbehandling förebyggs, är ett av de problem som den nya föreskriften ska ändra på.

– Cheferna har ju också en social arbetsmiljö som kan vara pressad. I föreskriften finns nu krav på att de inte bara ska ha kunskaper i hur man hanterar brister i arbetsmiljön, utan också ha befogenhet att åtgärda dem, säger Christina Jonsson.

Enligt föreskriften ska arbetsgivaren ansvara för att:

• Arbetstagarna inte får en ohälsosam arbetsbelastning.
• Arbetstidernas förläggning inte leder till ohälsa.
• Klargöra att kränkande särbehandling inte accepteras på arbetsplatsen.

Den nya, samlade föreskriften träder i kraft den 31 mars 2016.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.158