23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Rent
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

FACILITY NORDIC-DAGEN

På CLEANmässan i Göteborg 5 maj kommer IFMA tillsammans med Facility Nordic att arrangera en seminariedag med tema, Medarbetaren i FM branschen och outsourcing.
FACILITY NORDIC DAGEN

På Cleanmässan i Göteborg 5 maj kommer IFMA tillsammans med Facility Nordic att arrangera en konferens med fokus på medarbetaren inom FM och olika former av outsourcing.

Konferensen hålls på Quality Hotell 11, Eriksbergshallen och är kostnadsfri för IFMA medlemmar. Övriga betalar 495:-

09.30IFMA och Facility Nordic hälsar välkomna

09.40Facility Management – nyheter, trender och utmaningar

Talare: Erik Ahrsjö, IFMA

FM är en av världens mest bevarade hemligheter och vi inom FM måste kommunicera resultatet av FM och dess mervärden. Vilka är trenderna och vilka är våra kommande utmaningar?

10.00Utmaningen att gå från svensk till global outsourcing

Talare: Ann-Charlotte Vejlö, Subject Matter Expert – Global Concept FM, Volvo Group Real Estate

Går det att anpassa en svensk väldefinierad struktur till ett globalt koncept? Följ Volvos väg mot en global outsourcing genom utmaningar, hinder och möjligheter.

10.30 Paus

10.50Vested Outsourcing

Talare: Henrik Järleskog, Manager och Management Consultant EY

Facility Management trender, strategiska partnerskap och nya affärsmodeller.

11.20 Med medarbetaren i fokus

Talare: Markus Danielson, kontraktschef Coor Service Management

Coor har som uttalad målsättning att vara en ansvarsfull, bra och stimulerande arbetsgivare. Visionen är att vara medarbetarens naturliga förstahandsval. Med en uppdragsbaserad och geografiskt spridd verksamhet, där medarbetarna oftast vistas i kundens miljöer, finns många utmaningar.

11.50 LUNCH

13.00 Kunden i centrum men vem tänker på mig?

Talare: Bertil Oresten, FM konsulterna

Medarbetare i leverantörs- och beställarorganisationer hamnar ofta i en gisslansituation då allt fokus hamnar på kunden eller brukaren. Hur ska vi kommunicera och hantera våra medarbetare så de känner sig delaktiga och betydelsefulla? Bertil Oresten pratar om värdet av att kommunicera så beställare, leverantör och kund känner uppskattning och medverkan samt vilka forum och tekniker vi kan använda.

13.30CSR – ett område som förändrat spelplanen för företag på gott och ont

Talare: Marianne Bogle, CSR Sweden

CSR Sweden är ett företagsnätverk som driver opinion och frågor kring CSR och är nationell partner till CSR Europe. Föredraget beskriver området CSR (Corporate Social Responsibility) /hållbarhet och vad detta betyder för företag. Seminariet ger utrymme att komma med egna frågor och idéer.

14.00Paus

14.20Bättre integration med växande facilitybransch

Talare: Li Jansson, arbetsmarknadsekonom Almega

Invandringen i Sverige är rekordhög och en av de viktigaste utmaningarna är att få människor i arbete. FM-branschen är en av de viktigaste branscherna för detta. Att hjälpa FM-branschen att växa stärker integrationen.

14.50En bättre partner för vården – från medarbetare till servicemedarbetare

Talare: Anna Nilsson, HR-specialist, Regionservice Region Skåne och Moa Skimutis, kommunikatör, Regionservice Region Skåne

2015 deltar alla våra 1 600 medarbetare en utbildning som vi kallar ”En bättre partner för vården”. Syftet är att öka förståelsen för vad det innebär att jobba med service för vården, att inse hur viktiga vi är för att vården ska fungera 24/7. Men inte minst att ge oss alla en start i skapandet av en gemensam servicekultur och skapa glädje och stolthet över att jobba med service till vården.

15.20 Medarbetarskap i en förändringsorganisation

Talare: Eva-Karin Olsson, utbildad personalvetare, tidigare chef på Chalmers, varav de tre senaste åren som avdelningschef inom FM-organisationen En FM-organisation med 120 medarbetare som har i uppdrag att utveckla såväl tjänstepaket som prismodeller till arbetsmetoder utifrån en sourcingstrategi. Det ställer krav på både ledarskapet och medarbetarskapet. Vad innebar den valda sourcingstrategin och vilka krav ställde det på alla oss som arbetade i organisationen? Hur påverkade det oss – och hur påverkas vi i vår arbetsvardag? Hur har Serviceavdelningen på Chalmers hanterat det?

15.50

Summering av dagen och utlottning av aktuell bok!



BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|