23948sdkhjf

Compass Group går över till certifierat kaffe

Compass Group inleder, tillsammans med Löfbergs en unik kaffe- och hållbarhetssatsning. Compass Group har beslutat att - under sina varumärken – endast servera kaffe som är Krav, EU-ekologiskt, Fairtrade eller Rainforest Alliance certifierat. Nyordningen gäller enhetligt på 140 restauranger och caféer.
Kaffe är världens näst största handelsvara och påverkar både miljö och miljontals människor över hela världen. Att välja rätt kaffe kan därför vara ett bra sätt att påverka och göra världen lite godare. Det tar Compass Group fasta på. Tillsammans med Löfbergs gör man nu en unik kaffe- och hållbarhetssatsning.

- Vi har bestämt att hos oss ska kaffe både smaka och göra gott. Därför kommer vi att servera 100 procent certifierat kaffe från Löfbergs på våra enheter. Vi kör samtidigt igång två stora hållbarhetsprojekt i länder där det odlas kaffe, säger Lena Wettergren, Hållbarhets- och kvalitetsansvarig, Compass Group.

- All heder åt Compass Group som på detta sätt ökar både medarbetares och gästers engagemang för hållbarhetsfrågan som är en av vår tids största utmaningar, säger Per Grahn, Försäljningsdirektör på Löfbergs.

Satsningen innebär att Compass Group, under sina varumärken, kommer att servera kaffe som är Krav, EU-ekologiskt, Fairtrade eller Rainforest Alliance certifierat på drygt 140 av sina restauranger och caféer runt om i landet. Med hjälp av ett verktyg som Löfbergs utvecklat kommer restaurangerna bland annat kunna visa sina gäster hur mycket kaffeböndernas inkomster ökar när gästerna dricker mer Fairtrademärkt kaffe.

Compass Group kommer även att engagera sig i två utvecklingsprojekt i odlarländer. Det handlar dels om klimatkompensation av kaffet genom investering i ett vindkraftsprojekt i Nicaragua som bidrar till en mer klimatanpassad energiförsörjning. Compass Group kommer även att starta ett etiskt projekt där man ger ekonomiskt stöd till ett kaffekooperativ som ska påverka böndernas hälsa och närmiljö positivt.

- Under hösten kommer vi att utbilda kaffeambassadörer på våra enheter. Det handlar naturligtvis om att säkerställa kvalitén på kaffet, men också om att skapa förståelse för vår satsning. Jag är övertygad om att våra gäster är positiva och att de vill vara med och brygga en bättre värld, säger Jonas Siljhammar, VD, Compass Group.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093