23948sdkhjf

Senab analyserar ett år med A2 modellen

Kunderna får ofta rådet att växla över till aktivitetsbaserad kontorsmiljö och då är det smart att veta hur det känns, berättade Anders Dahl, Senab på ett seminarium i samband med prisutdelningen Sveriges Snyggaste kontor. Efter ett år kan de nu summera sin erfarenhet; man är positiv.
Anders Dahl, vd för Senab och Mikael Grundén marknadschef på Senab brinner för aktivitetsbaserat kontor, det som kallas A2. Frälsningen skedde för två år sedan och fick en extra kick förra året på Ifma-dagen där Jonas Falk och Jonas Hurtig Grabe medverkade. Då bestämdes att Senab skulle leva som man lär ut!

Kunderna får ofta rådet att växla över till aktivitetsbaserad kontorsmiljö och då är det smart att veta hur det känns, berättade Anders Dahl på ett seminarium i samband med prisutdelningen Sveriges Snyggaste kontor.

Senab är Skandinaviens största inredningsbolag, så att förstå marknaden med kontorsmiljöer är en viktig uppgift. Kontoren i Stockholm, Göteborg och Malmö förändrades, lika för alla. Först att byta till det nya arbetssättet var Senabs vd.

- Man måste visa att man tror på det, det är en utmaning för ledarskapet att arbeta enligt A2.

Anders lyfte fram att traditionella ledare som tror att prestation förknippas med närvaro på kontoret får problem med A2.

- En effekt att komma i håg är att ledarskapet också är att ta initiativ. Kan vara smart att samla sitt team någon dag i veckan på ett visst ställe, vid vissa arbetsplatser, vissa loungeytor eller hur man vill. Detta för att skapa stämning, vi-känsla etc som är något som ligger i risken att försvinna om alla jobbar fritt utan närkontakt.

Han lyfte fram att det man vinner med A2 är att man får väldigt snygga, trivsamma kontorsmiljöer.

De införde CDP för alla, även de som har bestämda arbetsplatser. Clean desk policy innebär att det skall vara rent och fritt fram varje dag för någon annan att använda arbetsplatsen. Mindre egna personliga system, vi är helt emot egen dokumentation.

- Vi utbildade alla i hur projektgrupper kommer åt samma material etc.

- Men först gjorde vi en riktig it-analys och laddade kontoren så att det går att arbeta var som. Det är steg ett att det funkar, berättade Anders.

- Vi blev grymt yt-effektiva. Nu har vi för stora lokaler. Trots samgåendet med Svensk Inredning som flyttar in med 15 personer i januari så behövs ingen förändring. Smidigt att vara flexibel vid expansion och då det behöver dras åt.

- Man kan köpa mer kvalitet då man köper färre enheter, det är kul!

- Vi har härliga fria trivsel miljöer för möten och att arbeta i , men vi har en del kvar att skapa mer kreativa arbetsplatser, de behövs och efterfrågas.

Medarbetarna trivs, 91 % i senaste medarbetarundersökningen är positiva till den nya arbetsmiljön.

/Heléne

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.173