23948sdkhjf

ISS 2020 vision

ISS presenterade sin Vision 2020 dagen innan den europeiska fm konferensen startade i koncernens hemstad Köpenhamn. En vision framtagen tillsammans med Köpenhamns Framtidsinstitut. ISS vd Jeff Gravenhorst utgick dessutom från visionen i sitt välkomsttal när konferenserna invigdes. Summeringen är "Add value" - hur detta görs är fm-industrins stora uppgift.
ISS har tillsammans med CIFS (Köpenhamns Framtidsinstitut) blickat framåt för att med olika scenarier förutse branschens framtid.

En ökad professionalisering inom service och den snabba teknikutvecklingen samt allt mer krävande kunder kommer att skapa ett starkt förändringstryck på den globala fm-industrin. Upplägget i arbetet med visionen har varit att utifrån en mängd fakta och analyser formulera fyra tydliga globala trender och sedan lyfta fram möjliga konsekvenser för branschen i dessa fyra riktningar och förbereda strategier för ISS.

Fyra scenarier

Capitalism Reinvented , Marknadens behov och pengar styr.

The Great Transformation, Miljön, sociala och ekonomiska utmaningar - allt löses genom smart teknik på resurssnålt sätt. Ett idealsamhälle.

Sustainable Business, Här har världen samlats för ett större gemensamt ansvar för att säkra miljön. Regeringar uppmuntrar allt som sker i hållbarhetens anda. Ett holistiskt tankesätt som värnar människans behov och önskemål.

Fragmented World, Varje land och företag ser till sitt bästa, vill inte lägga för stora insatser på att bistå de som ligger efter och har problem. Produktivitet är viktigt. Viss skeptisism för teknologins framfart, låglönejobb utvecklas inte mycket.

I ISS 2020 Vision menar man att vi nu är ganska mycket i Fragmented world, men glider mer över till The Great Transformation.

Tydliga delar i visionen är möjligheter och hot/utmaningar kring hur hållbarhetsfrågorna hanteras och vilken inverkan den snabba teknikutvecklingen kan få.

Teknik; Nya material och nya metoder. Nanoteknik, robotar, bioteknik, informationsteknik. Här kan fönster putsa sig själva, robotar avlasta de tunga arbetena och hygienkompetensen radikalt förändra hur ett fm bolag arbetar och med vad. Det gör att själva arbetsuppgiften blir mer teknisk och medarbetarens insats på en annan nivå. När och var arbete utförs blir allt mindre på det traditionella kontoret. Nya arbetssätt och arbetsformer bidrar till innovation i fm-utbudet.

Hållbarhet; Energi, vatten, återvinning, inomhus ekologi. Uppgifter som fler vill ta ansvar för och visa att man hanterar proaktivt. Men sällan är det en kärnverksamhet och då kanske uppgifter som bättre drivs som en del av fm-ansvaret. Det medför att fm måste bli specialister inom hållbarhet för att med trovärdighet driva dessa processer.

Utmaningar ligger inom

Kompetensområdet ; Att säkra talanger och attrahera nya i en tid då fler blir äldre och de yngre allt färre.

Standardisering och transparens; M öjligheten att följa stora globala aktörer kräver en större likfomning av tjänster, avtal, hållbarhetsansvar, sätt att utvärera och följa upp och hur kompetens bedöms. Men också att kunna anpassa sig till lokala prioriteringar.

Fastighetskunnande . BIM, att skapa en faktabank kring en byggnad lär bli viktigt verktyg. Förmågan till analys blir en konkurrensfaktor. Byggnader blir ett skal kring den verksamhet fm håller rullande, tillför värden till och som med sin teknologi inte kan skötas av andra än driftkompetenta fm-aktörer. Inhouse, eller outsourcade.

Förutse nya behov. Att ha löpande kontakt med vad som sker utanför de avtalade åtagandena, att med örat mot marknaden kunna identifiera behov och packetera till servicekoncept, kommunicera behov, värden man kan tillföra, vad som står på spel så att aktiva framtidsval görs av kund.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.189