23948sdkhjf

ISS knapp blev "Årets förbättring"

| Av Marianne Ovesen | Tipsa redaktionen


ISS kaffeknapp, Presto, vann tävlingen Årets förbättring 2016. En oerhört enkel idé som rejält minskar kundens irritation över krånglande kaffemaskiner.

Krånglande kaffemaskiner är många arbetsplatsers eviga gissel. Maskinen är trasig dag efter dag och aldrig kommer reparatören. Men det egentliga problemet är att ingen felanmäler.

Susanne Andersson, Account Project Manager på ISS, beslöts att undersöka varför kunderna ofta uttryckte irritation på att kaffemaskinerna inte fungerade. ISS hade ju inte fått in felanmälningar i utsträckning som motsvarade irritationen.

Undersökningen visade att 85 procent av de anställda på en viss arbetsplats upplevde att kaffeapparaterna ofta, eller ibland, var ur funktion. Samtidigt svarade 79 procent att de nästan aldrig felanmälde trasiga maskiner.

– Det fanns alltså ett tydligt glapp mellan den situation som kunderna upplevde och det som vi som serviceorganisation kunde utläsa ur systemen. Men på frågan ”Skulle du rapportera trasiga kaffemaskiner oftare om felanmälan bara var ett knapptryck bort?” svarade samtliga ”ja”, så vi såg att det fanns en stor potential där, berättar Susanne Andersson.

Knappen, kallad Presto, är en så kallad ”internet of things”-applikation, utvecklad av en av ISS kunder, egentligen för ett helt annat användningsområde. Men i samarbete med ISS fungerade den utmärkt även som "kaffeknapp".

Med knappen vid sidan av kaffemaskinen blir felanmälan så enkel att det faktiskt blir gjort.

Knapptryckningen sänder en signal till en mottagare. Signalen skickas vidare till ISS kundtjänst och därifrån vidare till reparatören. Poängen är att minska ledtiden, från det att kaffemaskinen identifieras som trasig, till dess att en reparatör är på plats. Genom att installera Presto har ISS lyckats öka kundnöjdheten och utnyttja resurserna bättre i förhållande till de faktiska kundbehoven.

– Vinsterna är inte bara det mätbara antalet felanmälningar och minskad ledtid, utan vi har också fått ett verktyg för att komma närmare kontorsanvändaren, kommenterar Susanne Andersson.

Ovanpå den vinsten har knappen nu alltså vunnit utmärkelsen ”Årets förbättring 2016”. Tävlingen arrangeras av C2 Management, som syftar till att uppmärksamma framgångsrikt förbättringsarbete.
Håll dig uppdaterad med Rent
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Om framtida utmaningar på Facility Nordic-dagen

Debatt: "Dags att se städbranschens möjligheter för integrationen"

Utökade städupphandlingar kan bidra ytterligare till integrationen genom att skapa fler riktiga jobb, skriver Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen.

Drar ned miljoner på skolstädning

3,4 miljoner kronor ska sparas in på städning av skolor i Hedemora kommun.

Hemfrid får kvalitetsutmärkelse

Gröt och skinkmacka avslutning för städbolag

Lärare tvingas städa sina egna klassrum

Lärare vid universitet i Skottland påstås vara tvungna att städa sin egna klassrum på grund av att för få städare anlitas för uppdraget.

Nyhetsbrev

61 % tvättar händerna efter toalettbesök

En brittisk enkät bland kontorsanställda visar att bara 61 procent tvättar händerna med tvål efter toalettbesök

Arkiv

Global städar hos MTR

Ny plan för digitala städare

Nu kan du anmäla brott i branschen

Nu tar FairPlay Städ, ett initiativ från städbranschen, emot information om misstankar om brottslig verksamhet i städbranschen.

FM-tjänster på oljeplattform

Satsar mer på smarta byggnader

Sodexo får hållbarhetspris – igen

Pontus Monthan lämnar L&T

Efter nästan fem år som vd för L&T Service AB har Pontus Monthan beslutat att gå vidare i sin karriär utanför Lassila & Tikanoja.

Skadliga bakterier i tvåldispensrar

Tvåldispensrar kan innehålla potentiellt farliga bakterier, enligt en studie från universitetet i Arizona.

1

ISS flyttar med ICA till nytt kontor

Det nya aktivitetsbaserade huvudkontoret ligger i Arenastaden, i Solna.

Tre veckor kvar till Malmö

Drygt tre veckor kvar tills Clean & Facility i Malmö slår upp portarna.

Färsk statistik om städbranschen

Färska siffror från SCB visar att städare är den yrkesgrupp på topplistan som har flest utrikes födda.

NMV vann med hållbarhet

Hon kan bli Årets inspiratör

Snart är det dags för Systembolaget att utse Årets inspiratör 2018.

Blixtjobb tas över av Skyddsvärnet

Skyddsvärnet övertar verksamheten Blixtjobb från Stockholms Stadsmission.

Uppmärksammar internationella kvinnodagen

Sodexo startar volontärprogram

Alla medarbetare erbjuds en betald dag per år för att arbeta i en volontärorganisation.

Nominera bästa miljöföretaget

Samhall diskuteras på Drop-in

Ny säljare på Hako

Se alla Företagens egna nyheter

Batteridriven utomhussopmaskin

Vlx 416S

Lyckad nätverksträff

Frisk miljö för gäster och personal

CleanPilot - smart digitalt verktyg för städbranschen

Vinn kampen mot virus, bakterier och multiresistenta bakterier

Grattis till vinnarna!

Städarens dag - vinn en utbildningsplats

Distansutbildning

Tack för senast!

Framtidens lärande är nu

Borago lanserar Städakademin - kompetensförsörjning för alla.

Vuxenutbildning - Boråsmodellen

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Intervju med Lotta Vallin på Katrineholms Kommun

Team och serviceutbildning Kungsbacka kommun

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Kompetens för städbranschens tjänstemän – Kvalitetssäkring och Nyckeltal

Städakademin

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Sänd till en kollega

0.114