ISS knapp blev "Årets förbättring"

| Av Marianne Ovesen | Tipsa redaktionen


ISS kaffeknapp, Presto, vann tävlingen Årets förbättring 2016. En oerhört enkel idé som rejält minskar kundens irritation över krånglande kaffemaskiner.

Krånglande kaffemaskiner är många arbetsplatsers eviga gissel. Maskinen är trasig dag efter dag och aldrig kommer reparatören. Men det egentliga problemet är att ingen felanmäler.

Susanne Andersson, Account Project Manager på ISS, beslöts att undersöka varför kunderna ofta uttryckte irritation på att kaffemaskinerna inte fungerade. ISS hade ju inte fått in felanmälningar i utsträckning som motsvarade irritationen.

Undersökningen visade att 85 procent av de anställda på en viss arbetsplats upplevde att kaffeapparaterna ofta, eller ibland, var ur funktion. Samtidigt svarade 79 procent att de nästan aldrig felanmälde trasiga maskiner.

– Det fanns alltså ett tydligt glapp mellan den situation som kunderna upplevde och det som vi som serviceorganisation kunde utläsa ur systemen. Men på frågan ”Skulle du rapportera trasiga kaffemaskiner oftare om felanmälan bara var ett knapptryck bort?” svarade samtliga ”ja”, så vi såg att det fanns en stor potential där, berättar Susanne Andersson.

Knappen, kallad Presto, är en så kallad ”internet of things”-applikation, utvecklad av en av ISS kunder, egentligen för ett helt annat användningsområde. Men i samarbete med ISS fungerade den utmärkt även som "kaffeknapp".

Med knappen vid sidan av kaffemaskinen blir felanmälan så enkel att det faktiskt blir gjort.

Knapptryckningen sänder en signal till en mottagare. Signalen skickas vidare till ISS kundtjänst och därifrån vidare till reparatören. Poängen är att minska ledtiden, från det att kaffemaskinen identifieras som trasig, till dess att en reparatör är på plats. Genom att installera Presto har ISS lyckats öka kundnöjdheten och utnyttja resurserna bättre i förhållande till de faktiska kundbehoven.

– Vinsterna är inte bara det mätbara antalet felanmälningar och minskad ledtid, utan vi har också fått ett verktyg för att komma närmare kontorsanvändaren, kommenterar Susanne Andersson.

Ovanpå den vinsten har knappen nu alltså vunnit utmärkelsen ”Årets förbättring 2016”. Tävlingen arrangeras av C2 Management, som syftar till att uppmärksamma framgångsrikt förbättringsarbete.


Håll dig uppdaterad med Rent
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Delningstjänst vann innovationspris

FM-enheten i Sörmlands landsting vill inte betala vad internservicen kostar

Det är tuffa tider för Landstingsservice i Sörmland AB. För 2018 budgeterar företaget att gå med en förlust på dryga 21 miljoner kronor. Landstinget i Sörmlands serviceenhet bolagiserades 2010 och sköter bland annat städning, transporter och mat.

Ny regionchef Syd/Väst till Caverion

SBS diskuterar kollektivavtal för medlemmarna

Krav på kollektivavtal i upphandlingar blir allt viktigare i städbranschen. Det har också lett till att branschorganisationen Städbranschen Sverige under en längre tid diskuterat frågan om hur det ser ut bland de egna medlemmarna.

Coor får ha event på Scalateatern

Miab/NCA städar största idrottshallen

Miab/NCA Facility Services har tecknat två nya stora lokalvårdskontrakt med idrottsanläggningar, Gerda-hallen i Lund och Malmö FF:s hemmaplan Malmö Stadion, fram till i år kallad Swedbank Stadion.

Nyhetsbrev

Fönsterputsrobot vann pris

Den batteridrivna fönsterputsroboten Winbot X har vunnit priset CES Innovations Award 2018 i kategorin Home Appliances. Priset tilldelas produkter som uteslutande används i hushåll och som också har en avgörande elektronisk funktion.

Arkiv

Ängelholm städar skolor med robot

Ny chef för Borago Konsult

Miab/NCA blir Miab

Helen Warg-Friberg till Procurator

Kolla Clean & Facilitys nya webbsida

www.cleanmassan.se har fått en ny, fräsch och tydligare design som gör det enkelt att hitta det ni är intresserade av.

Sodexo fick "Gold Class" igen

Optigroup levererar till ISS

Brittisk fönsterputsare räddade konstverk

En snabb fönsterputsare i den brittiska hamnstaden Hull hyllas i engelsk press för att han räddat en vandaliserad graffitimålning av den berömde och mystiske gatukonstnären Banksy, rapporterar European Cleaning Journal.

Flygplatser är smutsiga smitthärdar

Flygplatser kan vara rejäla bakteriehärdar. Ju fler som reser desto fler sprider också sina bakterier på allt från incheckningsautomaterna till flygplanstolarnas säkerhetsbälten. Vissa bakterier är snälla, men där finns också sådana man inte vill komma i kontakt med.

Ny ledningsgrupp i Berendsen

Misstänkt misshandel i städbolag

300 fler operationer när Regionservice städar

När Regionservice i Västra Götaland tog över slutstädningen av operationssalarna på Uddevalla sjukhus ökade operationskapaciteten med 300 operationer per år. Regionservice har dessutom lyckats sänka sjukfrånvaron från 9,01 procent till 7,88.

Malmö vill starta tvätteri – igen

Vården städar motsvarande 20 tjänster

OrboTech startar städutbildningar

De vill minska fallolyckorna med judo

Fall är en av de vanligaste arbetsolyckorna. Städare och fönsterputsare är två yrkesgrupper som är utsatta. Nu har Afa Försäkring inlett ett samarbete med Svenska Judoförbundet för att lära ut fallteknik.

1

Östergötland tar hem sjukhusstädningen

Toan som spolar och torkar dig där bak

ISS vann europeiskt jättekontrakt

Inspira får fortsätta i Västerås

Rut för vitvaror blev ingen hit

Nu kan Hemfrids kunder få hjälp med datorn

Regeringen vill strypa rut- och bidragsfusk

Coor stärker närvaron i Danmark

Hemfrids appar snart i full gång

Rai Amsterdam och ISSA är vänner igen

Tröskelvärdena har höjts

Inspira expanderar i Dalarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.184