23948sdkhjf

Vikan kastar längre blickar på Sverige



Danskägda Vikan ökar sin försäljning på den svenska städmarknaden. Under 2015 omsatte koncernen 600 miljoner kronor och målet är att sälja ännu mer under 2016.

Nya innovativa städprodukter och ett nytt samarbete med Choice hotels, Nordens största hotellkedja sett till omsättning, talar för att målet kan uppfyllas. Vikan vänder sig enbart till professionella kunder och storsäljare är moppar, skaft och stativ.

Trots det är borstar Vikans ursprungsprodukt. Företaget startade sin verksamhet 1898 i Danmark med borstbinderi för tillverkning av skurborstar och andra städprodukter.

Vikans försäljningschef i Sverige, Christian Andersson, säger att företagets ambition är att släppa minst fem nya produkter per år.

– En av dem ska vara en betydande innovation. Förra året lanserade vi till exempel ett helt nytt produktsortiment, UST Ultra Safety Technology.

UST är en serie hygieniska borstar främst tänkta för livsmedelsindustrin.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079