23948sdkhjf

L&T tar appar till kvalitetshjälp



Nu ska L&T:s städare scanna rummen de städat för att bevisa att de varit där. Samtidigt får driftscheferna en app för kvalitetskontroll.

Städ- och FM-företaget L&T (Lassila & Tikanoja) har, i samarbete med AddMobile, utvecklat en app som hjälpmedel vid kvalitetssäkring av städning.

L&T:s FM-utvecklare Irene Jansson, säger att AddMobile skräddarsydde en app direkt för L&T:s behov.

– Vi behövde till exempel ha flera olika parametrar för olika städmiljöer. Exempelvis för städning av laboratorier.

Kvalitetskontroll-appen finns nu ute bland driftscheferna och vissa gruppledare.

– Våra säljare har också en enklare variant av appen för att kunna visa kunderna hur det fungerar, tillägger Irene Jansson.

Just nu finns dessutom en prototyp-app med inscanningsfunktion, som gör att L&T kommer att kunna bevisa att ett rum har städats. Det kan vara bra om en kund ifrågasätter att det gjorts.

– Vår lokalvårdare kan ha varit där bara någon timme tidigare, men har en av företagets egna anställda ändå varit i rummet och ställt en kaffekopp ifrån sig, ser det ändå plötsligt ostädat ut. Nu ska vi kunna plocka fram exakt tid då rummet städades, säger Irene Jansson.

Tanken är att städarna ska scanna städobjektets kod vid in- och utgång. Tidsuppgifterna loggas och därmed kan L&T visa kunden precis när och under hur lång tid städaren var där.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.083