23948sdkhjf

Städbranschen Sverige satsar framåt



Städbranschen behöver arbeta proaktivt och organisationen Städbranschen Sverige investerar nu i både en app och en databas. Organisationen försöker också locka fler till städyrket, samtidigt som man varnar för oseriösa städbolag som utnyttjar papperslösa.

Mässan Elmia Städ, oseriösa städföretag, lokalvårdarnas arbetsmiljö, smarta hjälpmedel, facklitteratur, städyrkets attraktionskraft, snåla upphandlingar och mycket mer. Den relativt nya branschorganisationen Städbranschen Sverige kämpar på många fronter samtidigt.

Under Elmia Städ i förra veckan höll organisationens vd Jesper Borrfors ett långt och engagerat föredrag om vad de kämpar för – och mot. Han talade om branschens svårigheter, men främst om möjligheterna.

– Jag älskar städbranschen och är oerhört stolt över att tillhöra den. Här finns många möjligheter att göra karriär, och en av våra viktigaste uppgifter är att lyfta fram dem, sa han bland annat.

När Cleannet träffar honom efteråt berättar han att Städbranschen Sverige nu gett sig självt två år för att etablera organisationen.

– Vi gör en investering nu för att driva viktiga frågor och skapa möjligheter. Som att vi exempelvis har en utbildningsapp och en rekryteringsdatabas på gång. Men vi måste öka intäkterna för att hålla budget, annars måste vi ta ner flaggan om två år, konstaterar Jesper Borrfors.

Söker fler medlemmar

Sättet att öka intäkterna är att få fler medlemmar. Om inte fler städföretag och offentliga städenheter ansluter sig till organisationen tvingas Jesper Borrfors och övriga anställda att kliva tillbaka och ge upp den framåtdrivande verksamheten.

– Då måste vi minska ambitionerna och bli responsiva istället. Blir det så får branschen klara sig med avtalsorganisationerna. Men vi har satt priset på medlemskapet så alla ska ha möjlighet att betala.

För ett städbolag med fler än elva anställda kostar medlemskapet bara 6 500 kronor per år. Han bolaget färre anställda är medlemskapet ännu billigare.

Så vad gör Städbranschen Sverige som är så proaktivt?

Just nu förhandlar Jesper Borrfors med den norska tillverkaren av utbildningsappen, som redan finns på den norska marknaden. Meningen med den är att lokalvårdarna direkt ska kunna slå upp hur man rengör exempelvis ett linoleumgolv.

– Kanske behöver städaren bara fotografera golvet för att appen ska berätta hur just det golvet bör städas, säger han.

Förenklad rekrytering

Tanken med en rekryteringsdatabas är att enkelt kunna förse branschen med tillgänglig, bra personal. Där ska finnas upplysningar om var man kan hitta personal med den kompetens man söker. Dock utan att få veta namnet på lokalvårdarna i databasen.

– Vi arbetar också för att skapa terminsutbildningar kring de senaste nyheterna och metoderna. Och så saknas det facklitteratur. Smarta, enkla foldrar som lokalvårdarna kan ha med sig när de arbetar, framhåller Jesper Borrfors.

men den kanske viktigaste uppgiften för Städbranschen Sverige är att attrahera fler till branschen. Därför bjöd organisationen in ett gäng gymnasielever från Jönköping till Elmia Städ. Eleverna kom från Pehr Brahegymnasiets Hotel- och konferensprogram och blev visade runt bland montrarna innan Jesper Borrfors själv tog dem åt sidan för att informera om möjligheterna inom städbranschen.

– Här finns det jobb, även för den som egentligen vill plugga vidare efter gymnasiet och bli något helt annat. Många i städbranschen finansierar sina studier genom att städa. Och stannar man kvar i branschen, ska ni veta att en arbetsledare i ett städföretag tjänar mer än någon som står i ett lattecafé.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141