Rut och rotföretag anmodas redovisa i ny e-tjänst
Från den 1 april gäller nya regler för hur företag ska redovisa rot- och rutarbeten. Redovisning och begäran om utbetalning ska ske elektroniskt i Skatteverkets e-tjänst och betalning kan bara ske till utförarens konto. Fler uppgifter ska också redovisas om det arbete som utförts.
Det finns möjlighet att ansöka om dispens från elektronisk redovisning under högst sex månader och under den tiden fortsätta redovisa på pappersblanketter.
Utförare som vill ansöka om dispens måste göra det senast den 30 april. Kommer ansökan in efter det datumet finns ingen laglig grund att bevilja dispens. Inget företag kan få dispens längre än sex månader, därefter måste samtliga företag lämna in redovisning av rot och rut elektroniskt.
– Skatteverkets e-tjänster utnyttjas av väldigt många idag. Nu ökar Skatteverket arbetet med att företag ska få fler enkla och moderna digitala verktyg. Vi vill att det ska vara lätt att göra rätt, säger Pia Blank Thörnroos.
Det är utförarna som redovisar till Skatteverket. Köpare av rot- och ruttjänster berörs inte av det nya kravet. Som köpare har man dock ett ansvar att granska att kontrolluppgiften som Skatteverket skickar ut stämmer.
Så ska företag som utför rot och rutarbeten göra från den 1 april 2015:
Företag som begär utbetalning från Skatteverket för rot- och rutarbeten ska använda Skatteverkets e-tjänst.
Tjänsten kräver att man har e-legitimation.
Företagen ska lämna uppgifter om vilken typ av arbete som har utförts, antalet arbetade timmar, ersättning för material och eventuella andra debiterade ersättningar.
Företag kan överlåta till ett ombud att använda e-tjänsten för sin räkning.
Utbetalning kan enbart göras till företagets eget konto.
De nya reglerna gäller arbete som köpare betalar efter den 31 mars 2015