23948sdkhjf

Global kampanj för schysta villkor för hotellstädare

Hotell- och restaurangfacket (HRF) medverkar i en internationell kampanj angående hotellstädares arbetsvillkor. Syftet är att stärka städares möjligheter att organisera sig fackligt och förbättra sin arbetsmiljö.
Kampanjen kallas i Sverige för ”Schysta städvillkor” men är en del av den fackliga internationalens IUL:s arbete med att stärka städares möjligheter att organisera sig fackligt och förbättra sin arbetsmiljö.

Mellan den 3–10 december 2014 sätter HRF extra fokus på hotellstädares många gånger höga arbetstempo och tunga arbetsmiljö.

På många håll i landet är facket ute och uppmanar städpersonal på stora hotell att organisera sig fackligt och uppmuntra till engagemang om arbetsmiljöfrågorna på arbetsplatsen. HRF kommer att genomföra en enkätundersökning bland hotellstädare i syfte att ta reda på mer om arbetsrelaterade belastningsproblem.

- Anställda inom hotellstäd ska inte stillatigande tåla ett allt hårdare arbetstempo, säger Malin Ackholt, avtalssekreterare på Hotell- och restaurangfacket. Vi har bra regelverk i avtalet som ger städpersonalen möjlighet att ha inflytande över sin arbetsorganisation. Nu vill vi vässa vårt arbete med att organisera hotellstädare och sätta ljus på deras arbetssituation.

Hotell- och restaurangfacket kommer att uppmana de som bokar hotell att ställa frågor om de anställdas situation inom hotellstäd. Konsumenter har makt att ställa kritiska frågor om hur lång tid en städare har för att städa varje rum, menar Marie Birgersson, som själv varit hotellstädare men som nu jobbar som organisationsombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

- Jag vill uppmana alla som bor på hotell att ställa frågor till hotellets ledning om de anställdas arbetsmiljö, säger Marie Birgersson, organisationsombudsman. Det är inte rimligt att ett hotellrum ska städas på mindre än tio minuter, som ofta är fallet idag. Jag tycker att hotellgäster måste börja ställa krav på att det finns kollektivavtal och en rimlig arbetssituation för de som håller hotellet rent. Det är viktigare än att hotellet har en pool.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062