Svanen - ett av världens mest lyckade miljömärken - skulle aldrig ha blivit den succé den är utan folkets medvetna miljöval. De betyget udelades av de nordiska miljöministrarna i samband med Nordiska Rådets senaste session i Stockholm.
– Detta är ett praktiskt uttryck för konsumentmakt. De kan påverka näringslivet till att ställa om sig och producera mindre miljöbelastande produkter och tjänster. Det är på de enskilda individernas miljöengagemang som Svanen vilar, och det är på tron på den enskilda individen som märket också har sin grund, säger Norges klimat- och miljöminister Tine Sundtoft till Norden.org.
I dag går det att Svanenmärka 191 olika typer av produkter, allt från rengöringsmedel och datorer till restauranger och hela byggnader.
– Vi vill att fler företag ska haka på miljötåget. Miljön blir viktigare för varje dag och det råder inga tvivel om att de som tar miljöhänsyn får en konkurrensfördel, säger klimat- och miljöminister Åsa Romson.