23948sdkhjf

App för att checka de uthyrdas arbetsmiljö

Bemanningsbranschen går i täten för att hålla koll på arbetsmiljön med hjälp av en app i mobilen. Det är en av världens första arbetsmiljöappar som Prevent nu lanserar tillsammans med Bemanningsföretagen, Jusek och IF Metall.
Arbetsmiljöansvaret för uthyrda konsulter faller ibland mellan stolarna eftersom ansvaret formellt delas mellan bemanningsföretaget och det inhyrande företaget.

Arbetsgivarorganisationen Bemanningsföretagen har därför tagit initiativ till att ta fram en app för arbetsmiljön som konsultcheferna i branschen kan använda. Appen innehåller en checklista för riskbedömning av de uthyrdas tillfälliga arbetsplatser.

– Vi ville att våra företag skulle ha en enklare handläggning av arbetsmiljöfrågorna. Det ska vara lätt att dokumentera och sammanställa informationen. Då blir riskhanteringen bättre och mer effektiv, säger Jan Johansson, expert på arbetsmiljöfrågor hos Almega.

Appen utgår från Prevents befintliga checklista för bemanningsbranschen och är uppdelad i före, under och efter uppdraget. Fördelarna med en digital variant är många. I appen kan man smidigt checka av alla punkter om arbetsmiljön, och man kan lagra checklistor för hur många arbetsplatser man vill. Det finns även möjlighet att pausa en pågående skyddsrond.

– Med den här appen får företagen mycket samlat och möjlighet att arbeta mer flexibelt än tidigare. Informationen åker direkt in i personaldatasystemet, säger Jan Johansson.

Appen är framtagen tillsammans med den fackliga sidan, och där ser man många fördelar med den.

– Arbetsmiljöansvaret för konsultcheferna blir lättare, vilket gagnar både dem och de konsulter som ska ut på uppdrag. I förlängningen vinner även kunderna på det, eftersom det blir uppmärksammat att de tillhandahåller en god arbetsmiljö för samtliga på arbetsplatsen, säger Cecilia Tazewell, ombudsman på Jusek.

Appen är kostnadsfri och finns för Android och iPhone. Läs mer på:

www.prevent.se/app/
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063