Tanken med de två portalerna är att småföretagare och enmansföretag ska kunna bli hittade på nätet. Även om man har en hemsida så drunknar den lätt bland alla andra. Man kan betala för reklam och optimering, men då är det dyrt för det lilla företaget med små marginaler.
Rotportalen och Rutportalen är i dagsläget gratis och kommer i framtiden vara gratis de första 6 månaderna och man kommer sedan få betala en mindre summa om man vill fortsätta att vara med. Vill man inte vara med så betalar man bara inte och så var det klart.
Administrationssidan är gjord för att vem som helst ska förstå, det är en del information som ska fyllas i, men även för den med liten datavana är det en fullt begriplig administration av det egna företaget. På sin sida kan man lägga upp sina kontaktuppgifter, vad man gör, lite keywords som beskriver verksamheten och en bli på logotype eller kanske sina lokaler och liknande.
Portalerna är sökoptimerade och har en del extra finesser, bland annat ett annonssystem (gratis) där företagen kan lägga upp sina egna annonser när de har erbjudanden eller liknande. Själva motorn i de två sajterna är väl beprövade i Loppisportalen.se som är en populär tjänst för loppisar och second hand.