Verksamheterna i Latinamerika och Asien visade stark volymtillväxt och resultatet i Nordamerika visade en stark uppgång. En viktig orsak till den positiva utvecklingen i Nordamerika var prisökningar. I Europa fortsatte Electrolux att ta marknadsandelar men resultatet påverkades negativt av den svaga marknadsutvecklingen.
VD och koncernchef Keith McLoughlins kommentarer till resultatet för andra kvartalet 2012:
Under andra kvartalet svarade den organiska tillväxten för nästan 6 procent, vilket är ett historiskt rekord för Electrolux vitvaruverksamhet. Både volym och pris bidrog positivt.
Försäljningsvolymerna för vår latinamerikanska verksamhet ökade väsentligt, till viss del som ett resultat av statliga incitamentsprogram i Brasilien samtidigt som våra verksamheter i Chile och Argentina, från förvärvet av CTI, fortsatte att överträffa marknaden.
Rörelseresultatet för vår vitvaruverksamhet i Nordamerika förbättrades väsentligt jämfört med motsvarande period 2011. De viktigaste orsakerna till det starka resultatet var prisökningar och ökad effektivitet inom verksamheten.
En relativt svagare utveckling för vitvaruverksamheten i Europa beror främst på den minskade tilltron hos konsumenterna som sprider sig över hela Europa och därmed påverkar efterfrågan på marknaden för vitvaror negativt.