Sodexo utökar leverans till SJ – ska städa nattågen
Sodexo blir huvudleverantör av servicetjänster som städning, bäddning av sovvagnar, hantering av hittegods och påfyllnad av varor i kiosk- och restaurangvagnar på SJ:s nattåg som gör uppehåll i Luleå och Narvik. I Stockholm sköts städning av SJ.
– Det känns fantastiskt att få fördjupa samarbetet med SJ och att komma tillbaka till Luleå. Vi har ett bra team på plats och ser fram emot att bidra till en positiv kundupplevelse där rena och trivsamma miljöer är en viktig del. Tågstäd är en logistisk utmaning med korta tidsramar och dygnet runt-drift, något som vi har erfarenhet av sedan tidigare, säger Linda Backström, verksamhetschef på Sodexo i en kommentar.
Skiftet av tågoperatör och även leverantör av servicetjänster sker den 15 december. Det var i juli i år som Trafikverket tilldelade SJ uppdraget att ansvarat för nattågstrafiken till övre Norrland, en leverans som sedan 2020 har skötts av Vy Tåg. SJ har fått uppdrag att bedriva trafik på sträckan Stockholm till Narvik under perioden 15 december 2024 till 13 december 2025 med option på ytterligare ett år.
SJ och Sodexo har sedan tidigare samarbetat på ett flertal tåglinjer.