23948sdkhjf

Ökad omsättning för hemservicebolaget – värvar vd till nyköpt bolag från Sats

Homemaids nettoomsättning för tredje kvartalet, juli till september, uppgick till 108 293 miljoner kronor (99 404)  vilket var en ökning om 8,9 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Förvärvade Städhuset som anslöt till gruppen 1 augusti bidrog med 10,3 miljoner kronor.

Hemservicebolaget redovisar ett rörelseresultat före avskrivningar, ebitda, på 11,6 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2023 (12,1). Ebitda-marginalen var 10,7 procent i kvartalet (12,2).

Enligt kvartalsrapporten redovisade samtliga dotterbolag tillväxt under perioden och Topstäds tillväxt blev 15,1 procent, KS Städ & Fönsterputs tillväxt blev 2,4 procent och Städhuset växte med 1,7 procent medan Homemaid tappade 2,6 procent.

”I kvartalet har fokus legat på försäljning samt att leverera bästa möjliga kvalitet och service för att behålla kunder. Homemaid är ett tillväxtbolag och kan aldrig acceptera att tappa omsättning. Satsningen har varit framgångsrik och har resulterat i en lägre andel uppsägningar samt nya metoder för att skaffa nya kunder. Antalet abonnemangskunder har till följd av detta ökat framför allt i slutet av kvartalet vilket ger positiva signaler för framtiden”, skriver vd Stefan Högkvist i rapporten.

Den 1 augusti blev Städhuset del i koncernen och en ny vd har rekryterats i Mikael Clementz som tillträder den 11 december och närmast kommer från Sats och posten som nordic retail manager. Den tidigare ägaren stannar kvar och hjälper till med överlämning under en begränsad period. Städhuset har sitt säte i Stockholm och är verksamt inom företagsstäd och uppvisade en omsättning om cirka 63 miljoner kronor 2022.

”Sammanfattningsvis går vi ur kvartalet med en övertygelse om att den svagare marknaden vi befinner oss i har hjälpt oss att bli starkare. Vi har tvingats utmana arbetssätt och processer för att utveckla och förbättra. Vi har sett gradvis förbättring för varje månad och de två processerna som varit i fokus är att hitta nya kunder samt att minska antal uppsägningar. I oktober kom 25 procent av de nya kunderna från nya metoder att sälja och uppsägningarna är 25 procent lägre än samma månad föregående år”, skriver Stefan Högkvist vidare.

Homemaid grundades 1997 och arbetar med hushållsnära tjänster och företagsstäd.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079