23948sdkhjf

Minskad efterfrågan på hemstäd: ”Inte konstigt att abonnemangstjänster minskar”

Nedgången blev dock lägre än väntat.

Även om efterfrågan på rut-tjänster fortsätter att bromsa in så är behovet fortsatt hög. Det konstaterar Almega Hemserviceföretagen i Rutindikatorn för andra kvartalet. 

Städtjänster är alltjämt den mest populära tjänsten och stod för omkring 70 procent av de tjänster som berättigar till rut-avdrag under andra kvartalet, april till juni. Under perioden  betalades närmare 1,3 miljarder kronor ut i rut-avdrag för hemstädning vilket var en minskning med knappt 3 procent jämför med motsvarande period i fjol.

– Säsongsbetingade tjänster blev allt vanligare i samband med sommarledigheten. Därför är det inte konstigt att abonnemangstjänster som städning minskar inför sommarmånaderna. På det stora hela har dock användningen av rut-avdraget första halvåret 2022 och 2023 varit snarlika, säger Jessica Forss Katz, näringspolitisk expert, Almega Hemserviceföretagen.

Under andra kvartalet 2023 köpte svenskarna rut-tjänster för totalt över 1,8 miljarder kronor vilket är en minskning med knappa 3 procent jämfört med samma period förra året.

– Rut-tjänsterna är fortsatt populära runt om i landet, men nu börjar företagen så smått märka av att hushållen fått det tuffare. Orderläget är inte lika positivt som under 2022 samtidigt som nedgången är lägre än väntat, säger Jessica Forss Katz.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093