23948sdkhjf

Med fokus på smidigare flöde: ”Hela branschen behöver digitaliseras”

AddHub vill bygga den mest ultimata plattformen för tjänsteföretag och göra det lika enkelt för privatpersoner och företag att boka en tjänst som att klicka hem en t-shirt från en webbutik.

Det är en modern kundupplevelse och det automatiserade flödet från inkommen offert till bokförd faktura som står i fokus i den bokningsplattform som AddHub har tagit fram. En plattform anpassad för tjänsteföretag och en modern kundupplevelse som är att likna vid att handla i en bra webbutik och där du som kund ska erbjudas möjligheten att enkelt boka det du önskar. Oavsett om du önskar få en offert, boka en tjänst till fast pris eller boka ett möte så ska det vara like enkelt som att klicka hem en t-shirt från Zalando, säger Sebastian Hofflander.

Det är vad han och kollegorna bakom AddHub vill erbjuda och riktar in sig på att bygga den mest ultimata plattformen för tjänsteföretag.

– Hela branschen behöver digitaliseras. I dag har de flesta städbolag en hemsida som mest fungerar som ett skyltfönster och med ett formulär ditt kundförfrågningarna kommer. Bolagen lägger pengar på marknadsföring men leder sedan inte kunderna rätt. 80 procent av slutkunderna vill oftast beställa säg hemstädning efter klockan 17 på vardagar eller under helgen men kundförfrågningarna hamnar då i en mejlkorg. Dagen efter eller efter helgen fångar du upp förfrågan men då är den potentiella kunden på jobbet och kanske inte har hemstädning top of mind, säger Sebastian Hofflander.

Han lägger till att även städbolagens företagskunder ofta saknar enkelheten att göra on demand-beställningar.

– Ta en fastighetsägare som exempel. Där är det fastighetsägarens hyresgäster som är slutkund och för att det ska göras en extrabeställning så ska de först kontakta hyresvärden som sedan kontaktar städbolaget. I dag går städbolag miste om massor med merförsäljning just för att det är för komplicerat att boka men det mesta går att lösa även om det ibland kan vara en teknisk utmaning, säger Sebastian.

Allt klippande och klistrande gjorde att saker missades och kunderna blev lidande.

Sebastian Hofflander gissar att de flesta städbolag i dag klipper och klistrar i minst tre system.

–Du behöver ett CRM-system, hemsida, bokningssystem, mötesbokning, säljstöd, Dropbox, schemaläggningssystem och någon form av chatt. Snart är du uppe i runda slängar sju till åtta program. Alla fantastiska i sina vertikaler och ofta med många funktioner men där du inte får ett flöde. Vi har byggt ett system där du genom sex klick kommer från inkommen offertförfrågan till bokförd faktura i Fortnox – där både kund och medarbetare är med i hela flödet via kundapp och medarbetarapp, säger Sebastian Hofflander.

Han menar om intentionen är att bygga ett framgångsrikt städbolag, en väldigt personalintensiv verksamhet, så behövs två parallella flöden som du arbetar med; ett kundflöde med marknadsföring, försäljning och bokningar och ett flöde med personal och schemaläggning. Flöden som måste synkas, gå hand i hand och prata med varandra.

– Lägg därtill att ett kundkonto där kunderna kan se prislistor, tillgängliga tider och sköta och se sina bokningar och betala fakturor på ett enkelt och säkert vis.

Säkerheten är en annan parameter som Sebastian Hofflander lägger till. Många letar i dag efter internationella system med stöter på patrull när det gäller GDPR och lagring av kunddata.

Information som helst ska lagras så nära som möjligt och inom Europa. Därtill finns säkerheten i att kunden använder BankID vid bokning och betalning.

– Säkerhetsaspekten är den största anledningen till att de stora företagen bygger egna system som blir oerhört kostsamma. Att hålla hög säkerhet blir allt svårare med ett ökat antal system. Lägg därtill att företagen själva kan sköta förändringar i plattformen och inte behöver anlita en webbyrå, säger Sebastian Hofflander.

Att hålla hög säkerhet blir allt svårare med ett ökat antal system.

Upprinnelsen till AddHub är att han drivit olika typer av tjänsteföretag i hela sitt liv och idén bakom plattformen är sprungen ur ett eget behov. När han drev mäklarbyrå i Stockholms innerstad under 15 år blev nischen att bli en one stop shop för hela bostadsaffären. Det innebar att mäklarna inte bara hjälpte till med själva förmedlingen utan även bokade flytthjälp, flyttstädning, inredning och renoveringsprojekt.

– Mejlkorgen blev vårt affärssystem. Men i takt med att det gick allt bättre och kunderna strömmade till så ökade den administrativa utmaningen då det saknades digitala försäljnings- och kundserviceflöden. Allt hanterades i mejlen och i separata program. Allt klippande och klistrande gjorde att saker missades och kunderna blev lidande, menar han.

Det som började som ett internt system på mäklarbyrån lanserades, efter flera års byggande med paus under pandemin, i början av 2022. Närmare ett fyrtiotal kunder använder plattformen i dag bland dem flyttfirman Freys Express och Asteri Facility Solutions vars lösning gick live i våras och utvecklas löpande.

Sebastian Hofflander säger att det finns mycket att utveckla och att AddHub tittar på hur användarna framgent kan använda AI och kartfunktioner för att förenkla hantering.

– Den stora utmaningen för oss är att många i städbranschen har relativt låg it-kompetens och är inkörda i gamla program vilket gör att de ha svårt att se de tekniska lösningarna som faktiskt finns tillgängliga för dem. När vi väl har fått uppmärksamheten och lugnt kunnat gå igenom marknadsförings-, försäljnings- och kundserviceflöden ser städbolagen ofta stora vinningar med att digitalisera dessa flöden, säger Sebastian Hofflander.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079