23948sdkhjf

Kundpartner nästa byggsten i Northclean

Kundpartner med huvudkontor i Ramlösa utanför Helsingborg får ny delägare när Northclean med huvudägare Litorina köper in sig i bolaget. Nu väntar gemensamma utvecklingsprojekt och möjlighet att ta större affärer.

Kundpartner med huvudkontor i Ramlösa utanför Helsingborg blir del i Northclean när huvudägaren Litorina köper in sig i bolaget.

Grundarna Peter Rehnström och Roy Lindqvist är kvar som delägare i Kundpartner, med en ägarandel om 30 procent, och blir även större delägare i Northclean. Peter Rehnström och Roy Lindqvist blir därigenom även indirekt delägare i Rengörare Näslund som sedan våren 2022 är den första byggstenen i det bolagsbygge som ska utmana inom facility services i Norden med Sverige som primär geografi.

Likt Rengörare Näslund ska Kundpartner fortsatt drivas som ett eget bolag med egen styrelse och varumärke. Kärnan i verksamheten, att erbjuda högkvalitativ lokalvård till privata kunder, är och förblir densamma även efter affären. Kundpartners befintliga styrelse, som till delar är extern, förstärks med Jan-Olof Backman, tidigare medgrundare av Coor och i dag styrelseordförande i Northclean, samt Kristian Holmström, partner i Litorina. Peter Rehnström fortsätter som vd i Kundpartner.

 – Kundpartner låg högt på vår lista redan vid starten och är ett väldigt bra byggblock i vårt bolagsbygge. Men vi ska inte ändra ett vinnande lag och som kvalitetsbolag matchar Kundpartner väl Rengörare Näslund, inte bara geografiskt utan även hur bolaget bygger relationer. Rengörare Näslund är oerhört starka i offentlig miljö, medan Kundpartner bygger långa relationer på den privata marknaden, säger Jan-Olof Backman.

Han betonar att bolagen genom samarbetet får lättare att delta i riksupphandlingar och möta större kunders krav, även där bolagen själva saknar referenser. Dock är han, givet sin bakgrund, noga med att poängtera att avsikten med Northclean inte är att bygga ett nytt Coor, för det handlar inte om facility management. I stället utmanar Northclean de stora drakarna i branschen med mer kvalitativa och flexibla lösningar inom städning och facility services.

 – Gemensamt för bägge bolagen är att båda vill utveckla lokalvården, inte bara i de egna bolagen utan även i branschen i stort. Operativt drivs bolagen på liknande sunda vis, men kundstocken skiljer sig åt. Här kompletterar de varandra väl. Det skulle vara en katastrof att fusionera bolagen, då de bygger olika typer av relationer med kunderna, säger Jan-Olof Backman

Dialogen med Kundpartner har pågått sedan årsskiftet.

 – Ur ett ägarperspektiv känns det här väldigt spännande, lite som att äta kakan och få ha den kvar vilket sällan är en möjlighet. Tajmingen är också bra då Roy Lindqvist ska gå i pension. Synergierna med Rengörare Näslund är många. Då Stockholm är ett tillväxtområde för oss är det bra att få extra muskler i samarbetet med Rengörare Näslund. Det här samarbetet i Northclean är unikt i branschen. Tidigare har det handlat om förvärv och fusioner eller mer löst sammansatta samarbetsorganisationer, säger Peter Rehnström.

Peter Rehnström ser fram emot gemensamma utvecklingsprojekt och möjligheter att tillsammans ta större affärer.

 – Även om vi säkert skulle kunnat samarbeta under andra former, underlättar det när vi arbetar under samma paraply. Annars blir vi mer konkurrenter än kollegor. Även om det initialt fanns en viss oro i organisationen, får vi nu enbart positiv respons från medarbetare och kunder, säger Peter Rehnström.

Nu ska Northclean fortsätta att växa med ytterligare förvärv, men skyndar långsamt i jakten på välskötta bolag.

– Sedan starten har vi haft dialog med 28 kvalitetsbolag i branschen, vilka samtliga drivs av duktiga entreprenörer och är lönsamma bolag. Några kommer vi säkert förr eller senare i hamn med. Vår strategi är tydlig och vi ska bygga en branschgemenskap genom att gå in i partnerskap med fina bolag i branschen för att bygga en unik aktör som över tid ska ta ordentlig plats i marknaden. Lokalvård är kärnan, även om bolagen kan ha viss annan närliggande verksamhet också, säger Kristian Holmström.

Givet att Litorina är ett investeringsbolag så har ni inte en evig horisont?

– Jag förstår att det kan finnas en rädsla för vad som ska hända när vi kommer in som delägare. Vi har ett långsiktigt perspektiv och bolagen i gruppen ska få möjlighet att växa och utvecklas över tid, det är det som skapar aktieägarvärde i slutändan. Drivs bolaget sunt spelar det inte någon roll vem som är ägare på pappret. Musklerna som kommer med samarbetet inom Northclean gör det möjligt för respektive bolag att få kapital att utvecklas också genom förvärv av mindre bolag. Bolag som är för små att förvärvas av Northclean, men som ändå kan vara möjliga förvärv för respektive bolag, säger Jan-Olof Backman.

Peter Rehnström ser fördelar med att bli en starkare och samlad kraft i en segmenterad bransch med många små och mellanstora bolag samt några få större drakar. Han menar att samarbetet i Northclean handlar mer om att bygga bolagsvärde och inte lönsamhetsoptimera samt att få en hävstång framåt för att kunna utveckla bolaget. Kanske till och med under vissa perioder tulla på lönsamheten för att sedan kunna utvecklas med en större lönsamhet över tid.

– Jag brukar jämföra med bilbranschen, vilken också är väldigt segmenterad, även om prisskillnaderna bolagen emellan i städbranschen inte är lika stora. Men kvalitetsskillnaderna och seriositeten är stora mellan aktörerna, även om det inte är lika uttalat. Kunderna blir varse om detta. När städning inte fungerar hos en kund är det en stor fråga, annars är det oftast en lågt prioriterad inköpsfråga. Vi arbetar hårt med att städning ska vara en arbetsmiljö- och HR-fråga hos kunderna och det ska vi fortsätta med att göra, säger Peter Rehnström.

Kundpartner grundades år 2007 och har huvudkontor i Ramlösa utanför Helsingborg. Bolaget har  fokus på privata företagskunder och  har i dag över 300 anställda och kontor i Malmö, Helsingborg, Kristianstad, Karlskrona, Göteborg och Stockholm.

Läs mer om Northclean här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.076