23948sdkhjf

”Hela Finland städar med Sini”

Och nu ska den finska städjätten även få svenska hem att skina med en rengöringstablett. Leverantören, med vd Johanna Hamro-Drotz i spetsen, når redan i dag den professionella städbranschen men vill växa också i konsumentledet. Räknar med att rådande städtrend på sociala medier, nylanserade e-handel och livsmedelsjättarna ska räcka för nå kundernas gunst.

Det familjeägda städ- och rengöringsbolaget Sinis produkter dyker nu de svenska butikshyllorna med vad bolaget menar är en disruptiv produkt och världens första Svanenmärkta rengöringstablett. Produktion sker i Finland och tabletterna finns i fem olika utförande, samtliga med pH-värden anpassade för olika rum och ytor.

På hemmaplan är familjeägda Sini, som sedan 2018 leds av vd Johanna Hamro Drotz, en marknadsledare inom städkategorin och omsätter motsvarande 360 miljoner kronor. Etableringen till konsumentledet i Sverige blir den första utanför Finland. Johanna Hamro-Drotz tog över rodret efter sin far Ilkka Brotherus som grundade företaget.

Berätta om Sini, vilka är ni?

–Sini har under 35 års tid utvecklat de bästa städprodukterna i världen och är i dag ett av Finlands tio starkaste varumärken. Med bra partner och hyllplatser på Citygross, Hemköp och ICA i Sverige ska vi kunna bli en lika naturlig del av svenskarnas städrutin som vi är för finländarnas. Vi har även nyligen lanserat en svensk e-handel. Vi vill vara med och bidra till en hållbar konsumtion och cirkulär ekonomi. Engångsprodukter bör tillhöra det förgångna men i Finland slängs det runt 10 miljoner sprayflaskor varje år. Med hjälp av våra rengöringstabletter kan vi bidra till minskad användning av engångsflaskor, men även minskade koldioxidutsläpp från transporter givet att vi inte transporterar något vatten.

Hur är varumärkeskännedomen om Sinis produkter i Sverige?

– Sini är ett nytt varumärke på den svenska marknaden för konsumenten. På hemmamarknaden Finland är varumärket däremot jättekänt, på plats åtta i senaste ranking 2022 när det gäller de mest uppskattade varumärkena i Finland bland samtliga varumärken. Det finns en produkt från Sini i varje finländares hem. Vi förstår vikten av att bygga upp varumärket och lära de svenska konsumenterna om att det finns ett bättre, smartare sätt att köpa rengöringsmedel - som sparar både miljö och plånbok i längden.

Hur ska ni nå kunderna?

– Vi startar men en stark kampanj i Sverige, som täcker såväl traditionell massmedia som tv, annonstavlor, print, digitalt samt nyare kanaler som Tiktok och via influencers. Vi ser att städning är en stor trend på sociala medier och speciellt på Tiktok, och vi samarbetar bland annat med "Queen of Cleaning", finska @aurikatariina, som med över 9 miljoner följare på Tiktok sprider budskapet kring städning världen över.

Vi startar men en stark kampanj i Sverige ...

Ska ni lansera fler produkter i Sverige?

–Vi ser fram emot att utvidga sortimentet från rengöring även till städprodukter senare, det är ju det som vi gjort i över 35 år. Vi har absolut världens bästa system och redskap för effektiv och lätt städning i ett hem, som vi stolt tillverkar själva i vår fabrik i Finland. Hela Finland städar med Sini, och vi hoppas att i framtiden får man i Sverige också köpa vårt sortiment för städ.

Kommer ni försöka nå den professionella städbranschen?

–Vi säljer redan till proffssidan, Sini Pro Proffs städredskap, och de ser lite annorlunda ut och har andra funktioner än konsumentprodukter. Just nu är vårt fokus i Sverige på konsumentsidan. Rörets Industrier AB sköter logistik och distribution i Sverige. Bolaget är även det en del av familjeägda Sinituote. Sinituote har 170 anställda och två fabriker i Akaa och Kokemäki.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078