23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Hur digital kan man bli inom lokalvården? Hur digital är du?

Vi intervjuade regionerna under våren runt avtalsuppföljning och deras digitaliseringsgrad inom lokalvården för att förstå deras behov och utmaningar. Nu vill vi ta fram ett neutralt digitaliseringsindex som alla kan ha nytta av.

Delta och utveckla Avista Times digitaliseringsindex för #lokalvården!

Vad kan digitaliseras?


Vi gjorde en undersökning med regionerna i Sverige under våren där 14 regioner deltog. Vi kallade denna undersökning såväl som det som driver oss själva i detta ekosystem #HållSverigeRenare.

”Digitalisering innebär mycket mer än ett system. Detta är viktigt. Medarbetarna skall kunna ringa mig direkt, när de har problem. Samhörighet. Kunna analysera, optimera. Så att lokalerna är redo för vården. Instruktioner. Mobil. Kommunikation. Hela tiden.” – Citat

Det är en ständig resa. Syftet från vår sida var att förstå hur man följer upp kvaliteten och avtalen samt hur långt varje region har kommit på sin digitaliseringsresa. Alla har olika förutsättningar och ytor så det är lite som att jämföra äpplen med päron. Vi ville ju även förstå vad man som köpare, leverantör eller slutkund av lokalvård ser som sin uppgift och sina största behov och utmaningar, oavsett var man är.

”Vi skulle inte klara oss utan (digitalisering) i det löpande förbättringsarbetet” – Citat

En insikt var att oavsett hur långt man har kommit på in digitaliseringsresa så ”funkar det ju”. Eller gör det det? Till vilket pris? Varför ändra på något som redan fungerar? Vi håller självklart med. Lokalvården har många hjältar som blev synliga under pandemiåret. Vi kan lära av det. Det finns olika leveransmodeller, man kör eget eller lagt ut. Vi kan lära av det. All vill frigöra tid till att utveckla verksamheten. Tiden är central. För att frigöra tid måste alla parter ha samsyn på uppdaterad information.

” Sker en förändring kan vi agera snabbare med flexibilitet. (Lokalregistret) måste stämma. Alla vet vad & hur rum ska städas och kontrollerar att de verkligen blir städade. Vi måste mäta tiden per rum och ha koll på lokaltyper.” – Citat

Hur man än vrider på det myntet så inser man tills lut att ökad digitalisering driver det vi kallar #örnkoll och skapar utrymme ständig förbättring, god fart över ytorna med hög kvalitet. Det handlar om rätt verktyg, kompetens och individuell förmåga. Regionerna har kommit olika långt och kan kategoriseras i fyra olika typer av grupper. Sverige ligger generellt efter andra länder.

  • Vi fick tal del av drömmar & förväntningar från de som inte kommit så långt.
  • Vi fick ta del av upplevda värdet från ökad digitalisering från de som kommit en bit
  • Vi vet att digitalisering möjliggör ökad produktivitet, dvs man kan av olika skäl åstadkomma ”mycket mer med samma insats”. Det handlar om att använda den tid man har till det som är mest relevant. Vi tror att de som jobbar med INSTA såväl som behovsanpassad städning är mer ”ekonomiska”. Det handlar om återkoppling och att alla kan analysera samma data.

Vad kan då digitaliseras idag?

”Jag drömmer om en integration till allt.  En inloggning till allt.” – Citat

Vi har identifierat 13 områden som kan digitaliseras och som både kan och bör vara integrerade för ökad samsyn och #örnkoll. Tanken är att alla parterna skall se samma datasom de är alla är beroende av och kunna jobba tillsammans. Detta är mogen teknik som alla kan ta till sig med enkla gränssnitt. Enkäter och analyser kan betraktas som isolerade. De kan men behöver inte vara integrerade. Vi har valt att exkludera inköp och materiel och det finns självklart kopplingar till lönesystem och inköpssystem.

PS

På radarn närmar sig robotar, IoT och smarta glasögon. Vi är inte riktigt där ännu men det går fort i andra branscher på den fronten också. Till exempel så använder Avista Time Artificiell Intelligens för att optimera schemaläggning med mera. Men för att vi skall anse dig helt digitaliserad, då det är fullt möjligt och moget, så gäller det allt på denna lista. Ju färre funktioner desto större potential att utveckla verksamheten!

Är du kund, leverantör eller avtalansvarig för lokalvård inom region eller kommun? Delta anonymt t.o.m. 24 juni! 
>>> https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6803282251925782529

Hör gärna av dig till oss för en inspiration eller om du vill veta mer om vår undersökning!

Avista Time AB
Industrigatan 4 a
112 52 STOCKHOLM
Stockholms stad
Sverige
VAT nummer: SE5565796587

Kontaktperson

SH

Sänd till en kollega

0.047