23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Hur digitala är regionerna inom lokalvården?

Under våren intervjuade vi regionerna avseende avtalskontroll och digitaliseringsgrad. Alla har olika förutsättningar och kan bäst jämföra sig med förra året. Vad ser de för värde i digitaliseringen framöver?

Vi kunde enligt tidigare inlägg i maj dela upp regionerna i fyra olika grupperingar beroende av om de kör i egen regi eller ej samt om de har kommit en bit på sin digitaliseringsresa eller är i startgroparna att komma igång.

Fördelar med digitalisering – enligt de mer digitala:

"Sker en förändring kan vi agera snabbare med flexibilitet då lokalregistret stämmer. Alla vet vad & hur rum ska städas och kontrollerar även att de blir städade. Vi  kan mäta tiden per rum och ha koll på lokaltyper.”

  • Tar avtalsuppfyllelsen till en högre, professionell nivå
  • Flyttar fokus från piska till morot
  • Analyserar data och se förbättringsmöjligheter löpande
  • Ställer bara krav som ger ett värde att följa som kan användas
  • Har flexibilitet att kunna ändra avtal
  • Funderar på vad du skall göra med det du ”sparar”
  • Samverkar bättre med de olika leverantörerna/parterna
  • Förträfflig användarvänlighet och modernt gör att det blir kul
  • Faktabaserad ”kul” dialog och feedback med kunden
  • Personalen känner sig betydelsefull
  • Vi skulle inte klara oss utan detta i det löpande förbättringsarbetet”

Tankar om värden inför digitalisering – enligt de mer analoga

”Steg ett är att sätta upp ett mål. Hur ser det ut idag? Hur skulle det kunna se ut? Varför digitalisera alls? Det funkar ju? Hur gör vi det enkelt att beställa?

  •  Spårbarhet, transparens, återkoppling, kvalitetssäkring & analys
  • Vi sackar efter leverantören. Drömmen är ett bättre avvikelsesystem. 
  • Minskat personberoende med flera i olika roller.
  • Jobbrotation är i längden mindre belastande
  • Tydlighet & standardiserat (för kund och själv att följa upp, samsyn).
  • Vad är gjort, när och hur, flödet, varför diffar det, optimering?
  • En attraktiv, modern arbetsgivare kan mäta det som görs, hur mycket och brister.
  • Motstånd till att kontrollera lokalvårdarna som får gå med skyddslappar.
  • Bättre krav för upphandling så att leverantör klarar kraven.  
  • Drömmar om en integration till allt. En inloggning till allt.
  • Följ upp egen personal. Tydliggör städtid för lokalvårdarna.
  • Överföra till nya uppdrag från vården istället för uppsägning
  • Städrobot för att ersätta tunga och monotona jobb är viktig 

Vill du veta mer om ditt nästa steg?

Läs gärna tidigare inlägg och bloggar. Hör av dig till oss för en diskussion om vad som är möjligt idag!

Ulf Gullstedt
Avista Time AB
E-post: ulf.gullstedt@avistatime.com
Tel nr: +46 70 663 78 00

Avista Time AB
Industrigatan 4 a
112 52 STOCKHOLM
Stockholms stad
Sverige
VAT nummer: SE5565796587

Kontaktperson

SH

Sänd till en kollega

0.094