23948sdkhjf

"Allt från stora till mindre avbokningar"

I takt med att allt fler verksamheter uppmanar personalen att jobba hemifrån och oron för smitta krymper uppdragen för branschen.

Frida Koff, kommunikations - och hållbarhetschef på hemstädföretaget Hemfrid säger att de följer utvecklingen dag för dag, timme för timme och går efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Vi gör vad vi kan för att minska smittspridning men ändå hålla verksamheten igång.

– Redan tidigt gick vi ut med information till alla medarbetare hur de ska agera - att vara extra noga med hygienen och att de ska stanna hemma om de känner symtom. Informationen uppdateras kontinuerligt och vartefter vi får nya rekommendationer.

– Vi har också gått ut med information till alla kunder att vi önskar att de snabbt hör av sig till oss om det finns någon misstanke för smitta för att visa hänsyn gentemot våra medarbetare i denna allvarliga situation. Vår HR-avdelning har avsatt en stor del av sin tid för att svara på frågor och vi anpassar oss efter rådande läge.

Har ni fått mycket avbokningar från oroliga kunder?

– Det är framförallt de senaste dagarna som kunder hört av sig för att flytta sina städningar längre fram eller avboka. Fler är försiktiga i och med Folkhälsomyndighetens nya direktiv. Samtidigt har vi haft flera kontorskunder som efterfrågat mer frekvent och noggrann städning för att hålla extra rent på gemensamma ytor.

Torkel Kristoffers, vd, hemstädföretaget Vardagsfrid konstaterar att det troligen snart kommer att läggas varsel.

– Det varierar stort hur företag i branschen exponeras för effekterna av pandemin. Jag har hört från branschkollegor om allt från stora till mindre avbokningar. Företagskunder drar ned på städning när personalen jobbar hemifrån. Andra kunder beställer mer för att personal som måste vara på jobbet ska våga gå dit.

– Bland våra kunder som främst är privatpersoner kommer avbokningar. En del reagerar väl i panik, andra är på en helt annan nivå, men de samtal vi för med kunder är mycket mer nyanserade nu än bara förra veckan.

Han poängterar att företaget redan har hygienrutinerna för medarbetarna på plats men att man nu går igenom dem noggrant igen.

– Det är handtvätt, i minst 30 sekunder med tvål och vatten. Man ska använda handskar och handspriten som ingår i utrustningen, när det är lämpligt. Det är samma rutiner som vid vinterkräksjuka eller influensa.

– Vi är tydliga med att man ska vara hemma om man är det minsta sjuk. Solidaritet och omtanke är det viktiga.

– Slopandet av karensdagen underlättar ju och innebär att ingen behöver ens fundera över om man har råd att stanna hemma.

– Om kunden är frisk städar vi; är vi friska så jobbar vi.

– Alla städuppdrag till event, stora event och arenor dras ned. Regeringens åtgärdspaket är bra. Nu finns det 20 miljarder, men vi vet ju inte än hur det kommer att fördelas.

Vardagsfrid, ett auktoriserat städföretag, har nästan enbart abonnemangskunder.

– Det företag som inte har byggt en bra grund gentemot kunder och anställda med ett gediget arbetsmiljöansvar får det svårt nu.

– Men jag är hoppfull. Vi kommer att ta oss igenom det här, säger Torkel Kristoffers.

Arbetsgivarorganisationen Almega Serviceföretagen märker tydligt av pandemin.

– Det väller in frågor från många oroliga medlemsföretag om allt från karens till varsel, och framför allt handlar det om regeringens stödåtgärder, som exempelvis korttidsarbete/korttidspermittering, säger Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen.

Har Almega fått någon uppfattning om hur branschen drabbas?

– Branschen drabbas naturligtvis hårt, som de flesta branscher just nu. Företagen drabbas olika beroende på vilka kunder de har. Det här är en kris och särskilt för vissa företag, med kunder i force majeure-situation, är läget ohållbart.

Almega Serviceföretagen och Fastighetsanställdas Förbund tecknade igår (tisdag) en överenskommelse om så kallat korttidsarbete för fyra olika branscher, bland annat för städföretagen. Det kommer förhoppningsvis kunna förbättra läget något.

För många företag är alternativet att säga upp personalen, eller i värsta fall gå i konkurs. Vi hoppas att detta kan bidra till att fler företag överlever Corona-krisen, och att fler anställda får behålla jobben. Men det är viktigt att komma ihåg att detta är bara en av många åtgärder som krävs, så som situationen ser ut just nu, säger Marcus Lindström, förhandlingschef på Almega Serviceföretagen.

Detta är oerhört viktigt då branschen drabbas hårt att det offentliga hedrar sina avtal när offentliga lokaler stängs. Annars blir det än värre.

Är det många som pratar om kommande varsel?

Varsel om uppsägning är den mest frekventa frågan i vår rådgivning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081